هرکس که بخواهد و بخواهد و بخواهد ، حتما
می تواند
به وبلاگ آموزشی فن بیان و گویندگی خوش آمدید
پیش از هرچیز چند نکته را مد نظر قرار دهید
مطالب این وبلاگ جنبه آموزشی داشته و برای سهولت شما در دسترسی به مطالب مورد نیاز تهیه و گردآوری شده است
آنچه بیشتر مورد نیاز شماست در ادامه مطلب ها آمده پس با دقت آن ها را مطالعه نمایید
سعی کنید بسته های آموزشی را تهیه نمایید چون خواندن مطلب و کتاب برای توانمندی در بیان کافی نیست
شرکت در کلاس های حضوری این گروه آموزشی یا دیگر اساتید را فراموش نکنید تا فن بیان را از نزدیک و عملی با رفع ضعف و کاستی ها بیاموزید
فن بیان هنری کاربردی است پس آن را کاربردی بیاموزید نه فقط تئوریک و برای این منظور به متخصصین و فعالان در این رشته مراجعه کنید و فریب تبلیغات را نخورید
هرکس با هر سطح از توانایی در بیان نیازمند بیشتر کردن کیفیت بیان خود است پس اطرافیان خود را با این هنر أشنا کنید و مطمئن باشید آنها در آینده از شما تشکر خواهند کرد
آموزش های گروه آموزشی فن بیان و گویندگی را طی کنید و ........... به آنچه می خواهید برسید
تمامي كالاها و خدمات اين گروه آموزشی ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه
ميباشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
هنر پرورش روح است در جهت كمال . هنر ، پرستش ، شناخت و
ستايش است.
هنر شهادتيست از سر صدق
سایت فروشگاهی محصولات
نمایندگی و عضویت در گروه آموزشی
گفتنی است که کلاسهای حضوری در شهر اصفهان برگزار میگردد.
خوشبختی ما در سه جمله است...
تجربه از دیروز، استفاده از امروز، امید به فردا
ولی ما با سه جمله دیگر زندگی مان را تباه می کنیم
حسرت دیروز، اتلاف امروز، ترس از فردا
Demo Reel یا نمونه صدا
شما یک گویندهی عالی هستید اما تا وقتی سفارشی نباشد شما چطور میخواهید به مشتریهایتان ثابت کنید که شما بهتر از دیگران هستید؟
اگر میخواهید برای کار در یک شرکت اقدام کنید، برای آنها رزومه میفرستید ولی اگر میخواهید برای کار یک گویندگی اقدام کنید، باید علاوه بر رزومه، فایل صوتی یا همان نمونه صدایتان را نیز ارسال کنید.
Demo Reel یا نمونه صدا چیست؟
به نمونه کارهایی کوتاه و در حدود یک دقیقه که تمام تواناییهای شما را به ارائه میکنند، Demo Reel یا به فارسی «نمونه صدا» میگوییم.
Demo Reel یا نمونه صدا چیست و چگونه یک نمونه صدای عالی بسازیم
نمونهی صدا، نمونهی صداست دیگر!
نمونه صدا شاید در ظاهر فقط یک فایل صوتی ساده که تعدادی از اجراهای شما در آن قرار دارد، به نظر بیاید اما خیلی مهمتر از این حرفهاست! این صوت به مشتریهای شما ویژگیهای صدای شما، تواناییهایتان و خلاصه سطح حرفهای بودنتان را نشان میدهد. نمونه صدا مهمترین ابزار بازاریابی کار شماست!
فرمت (چیدمان) فایل نمونه صدا
شما باید در زمان کم، بیشترین اطلاعات را از تواناییهای خود به مشتری بدهید. زمان یک نمونه صدا باید چیزی بین ۵۸ تا ۶۲ ثانیه (حدوداً یک دقیقه) باشد. نه بیشتر و نه کمتر! چرا؟ چون مشتری فقط از شما نمونه کار نخواسته است، بلکه معمولاً از تعدادی از گویندگان درخواست نمونه صدا داشته است.
بیشتر از یک دقیقه نمونه صدا، حوصلهی مشتری را سر میبرد و حساب کنید اگر این عدد به سه دقیقه افزایش پیدا کند، برای شنیدن نمونه صدای بیست نفر، مشتری باید یک ساعت زمان بگذارد! و اگر نمونه صدای شما کمتر از یک دقیقه باشد، نمیتواند تمام ویژگیهای شما را به مشتری نمایش دهد.
در ابتدای نمونه صدا باید خود را معرفی کنید. زمان شما کم و اطلاعاتی که باید منتقل کنید زیاد است. برای مثال این مشخصات یک گوینده روی کاغذ است:
نام و نام خانوادگي : علیرضا محمديان
سن: 38
ساکن: اصفهان
شروع کار از: 1381
سوابق کاری: گویندگی برای شبکههای ........................
جنس صدا: بم، شیک
معرفی شما به این شکل است:
«علیرضا محمديان»!
و تمام! بله تمام. چون شما تنها شصت ثانیه برای معرفی خود فرصت دارید. قدرش را بدانید!
نگویید نمونه صدای من، نگویید نمونه صدای سال ۹۸، یا سلام مخاطبین عزیز این نمونه صدای منه!
اسم، فقط اسمتان را بگویید. تنها چیزی که مشتری نیاز است از شما بداند فقط اسمتان است. اگر سؤالی داشته باشند بعداً از شما خواهند پرسید.
بدنهی اصلی نمونه صدا
نمونه صداهای شما در ۵۹ ثانیهی بعدی قرار خواهد گرفت. به این فکر کنید که چه تیپها، بازیها یا نوع کارهایی را میخواهید در نمونه صدای خود داشته باشید.
توجه کنید! نکتهی کلیدی ساخت یک نمونه صدای خوب، تقسیمبندی زمانی در نمونه صدا است. اگر قسمت اول را هفت ثانیه انتخاب کردید، بقیهی بخشها را هم همان هفت ثانیه قرار دهید. کسی نباشید که یک «زبل خان اینجا، زبل خان اونجا، زبل خان همهجا» را بگوید و بعد پنجاه کلمه از یک دکلمهی تأثیرگذار را اجرا کند!
بحث اثرگذاری شد، سعی کنید دنبال عرضاندامهای بیمورد نباشید. تقریباً نود درصد جامعهی ایران دیالوگ «اَی خِدا» ی نقی معمولی را با همان کیفیت اوریجنال میتوانند ادا کنند. پس بیخیال تأثیرگذاریهای بیمورد شوید.
ضمناً، دنبال اجراهای دو نفره خودتان با خودتان آن هم با تیپهای مختلف نباشید. معمولاً ناموفق است و شما را آماتور نشان میدهد!
بخشهای بدنهی اصلی نمونه صدا
بخش اول نمونه صدا حتماً باید صدای عادی و اصلی شما و بدون هیچ تیپی باشد. در ادامه هم میتوانید هرکدام از موارد زیر را که توانایی اجرای آن را دارید را در نمونه صدا جایگذاری کنید:
- تیپهای مختلف
- بازیهای متفاوت
- زبانهای خارجی که بلدید (اگر در سطح پیشرفته نیستید… اصلاً این کار را نکنید!)
- لهجههای فارسیای که میتوانید مسلط صحبت کنید (نهفقط تکیهکلامهایی مثل همان «اَی خِدا» ی کذایی!)
البته حواستان باشد، اگر آقا هستید و تیپ صدای خانم اجرا میکنید یا بالعکس، از شما خواهش میکنیم این بخش را در نمونه صدا نگذارید، مگر این کار را بسیار طبیعی انجام دهید. در غیر این صورت این بخش از نمونه صدا مایهی شرمساری شما خواهد بود!
روی دکلمه زیاد تکیه نکنید و در نمونه صدای خود فقط از یک دکلمه استفاده کنید چون مشتریان دکلمه بسیار کم هستند (معمولاً شعرا دوست دارند شعر خود را با صدای خود منتشر کنند)
استفاده از اجراهای قبلی یا ضبط جدید؟
صداهایی که در نمونه صدا استفاده میشوند باید شبیه نمونههای حرفهای باشند. میتوانید از کارهایی که از قبل ضبط کردهاید استفاده کرده یا بخشهایی را اختصاصی برای نمونه صدا ضبط کنید. هیچوقت سعی نکنید مستقیماً از دیالوگهای یک فیلم یا دکلمه اجرا کنید. ضمناً اگر آدم طنازی نیستید، بیخیال خوشمزگی شوید!
چهرهی مشتری حین شنیدن خوشمزگی یک گویندهی بیمزه!
ضبط، ادیت، تغییر و …
مورد دیگر مباحث کیفیت فایل صوتی و مهندسی صداست. نمونه صدا بیانگر کیفیت فایل تحویلی شماست. سعی کنید فایل شما اشکالاتی مثل نویز، دیستورت شدن یا … را نداشته باشد.
حین ضبط به میکروفون خیلی نزدیک نشوید، مشکلی که تقریباً اکثر افراد در ضبط دارند این است که زمانی که پشت میکروفون قرار میگیرند، حس خوانندهها به آنها دست میدهد و به میکروفون میچسبند.
صداهای زمینه میتوانند کار شما را حرفهایتر نشان بدهند اما مواظب باشید که زیاد شلوغش نکنید. نمونه صدای شما باید ساکت باشد. شما قرار است یک گویندهی مستقل باشید. به این معنی که مشتریها میخواهند کیفیت ضبط شما را هم متوجه شوند. ترجیح ما این است که از یک آمبینس محیطی استفاده کنید ولی از موسیقی اصلاً و بههیچوجه استفاده نکنید. یادتان باشد تا جای ممکن ساکت. اگر فایل شلوغی داشته باشید مشتری بهدرستی نمیتواند به ویژگیهای صدای شما پی ببرد.
و در آخر نمونه صدای خود را با فرمت .mp3 و با کیفیت ۳۲۰ kbps ذخیره کنید که حجمی حدوداً ۲٫۳ مگابایت که حجم کمی است، دارد که برای ارسال و دریافت بسیار مناسب است و همزمان کیفیت بسیار خوبی را ارائه میکند. فایل خود را فشرده نکنید. این حجم کم نیازی به فشرده شدن ندارد.
نمونه صدایمان را ساختیم. حالا چه؟
حالا وقت بازاریابی و شناساندن تواناییهای شما به مشتریان است. نمونه صدایتان را بهصورت گسترده پخشکنید. تلگرام، اینستاگرام، سایتهای آپلود صوت، سایت سفارش آنلاین گویندگان دات کام. هرکسی که از شما نمونه صدا خواست بهسرعت یا برای او ارسال کنید یا لینک صفحهی اختصاصی سایت گویندگان خود را به او بدهید تا بیدردسر نمونه صدای شما را بشنود.
الآن شما بزرگترین ابزار بازاریابی کار خود را دارید. پس شروع کنید به تماس با شرکتها، گروههای دوبلاژ و هرجایی که فکر میکنید صدای شما میتواند به کار گرفته شود. اگر هم نیاز به کمک یا مشاوره داشتید با ما تماس بگیرید خوشحال میشویم بتوانیم کمکتان کنیم.
صدایی که از رادیو می شنویم یا تصویری که از تلویزیون می بینیم، به دلیل وجود امواج و انتشار آن ها در فضای اطراف ماست. این امواج معمولا اختلالات منظم و دوره ای در محیط اطراف خود به وجود می آورند.
دامنه موج:
دامنه موج معمولا با اندازه گیری از شکل خاص موج به دست می آید. در یک محیط خاص، بیشترین جابجایی ذره از نقطه ای که معمولا حول آن ارتعاش می کند، دامنه موج نامیده می شود. از روی شکل موج نیز می توان گفت که فاصله یک قله یا دره از خط مرکزی (خط سکون ذره ) دامنه موج نام دارد.
اگر معادله سینوسی موج را بنویسیم، داریم: y = A sin ω t
- A دامنه موج
- ω فرکانس زاویه ای
- t زمان
شکل زیر را ببینید.
در هر نوسان، بزرگی کمیت متغیر نوسان عوض می شود و دامنه موج از همین جا به دست می آید.
دامنه موج صوتی:
شکل زیر را به دقت نگاه کنید. دامنه موج ها با بزرگی مقدار صدا عوض شده است:
هر چه شدت صوت بیشتر باشد، دامنه موج صوتی بیشتر است. در مطالب بعد با شدت صوت بیشتر آشنا خواهیم شد.
فرمول دامنه موج:
مقدار دامنه به طور مستقیم باید از نمودار موج به دست آید و هیچ فرمول خاصی ندارد. فقط کافی است ارتفاع یک قله تا دره موج از محور زمان را به دست بیاوریم: A=D/f
D جابجایی از مبدا و f فرکانس موج است.
فرکانس موج:
در مورد فرکانس و دوره تناوب یک نوسان در مطلب حرکت آونگ 1 بحث هایی صورت گرفت. فرکانس موج، تعداد نوساناتی است که توسط موج در هر واحد زمان انجام می شود و واحد آن هرتز (Hz) است و با f آن را نشان می دهیم:
f = تعداد نوسانات / زمان لازم برای نوسان
شکل بالا امواجی را نشان می دهد که فرکانس های متفاوتی دارند.
فرمول فرکانس موج:
برای درک بیشتر این مطلب، حتما مطالب "آونگ 1" و "آونگ 2" را مطالعه کنید. معادله موجی به شکل زیر در نظر بگیرید:
y = A sin (ω t + ϕ)
- ϕ اختلاف فاز
- t زمان
- ω فرکانس زاویه ای موج
برای فرکانس زاویه ای و فرکانس داریم: ω =2 f=dθ/dt
بنابراین تعدا درهای ارتعاشی یا نوساناتی که در هر ثانیه توسط ذرات ارتعاش کننده انجام می شود و یا تعداد کلی دورهای مشخصی که ذره در هر ثانیه کامل طی می کند، فرکانس نام دارد.
فرکانس موج صوتی چه چیزی را تعیین می کند؟
وقتی موجی از محیطی عبور می کند، در برخورد با محیط باعث ارتعاش اولین ذره آن می شود. این ذره نیز، نزدیک ترین ذره به خود را با همان فرکانسی که از موج، دریافت کرده، به ارتعاش در می آورد. بنابراین انتقال فرکانس موج رسیده به تک تک ذرات محیط باعث انتقال انرژی موج و انتشار موج می شود.
در موج هایی با فرکانس بالا، تعداد ارتعاشات در هر ثانیه خیلی بالاتر از موج با فرکانس پایین است. در مورد امواج صوتی، فقط فرکانس موج مهم نیست؛ بلکه زیر و بمی صدا، بلندی صدا و کیفیت زیر و بمی صدا همه به فرکانس موج صوتی ارتباط دارند.
دوره تناوب موج:
از خود کلمه تناوب مشخص است که اگر اتفاقی یا چیزی به طور پیوسته تکرار شود، یعنی تناوبی است و زمانی که طول می کشد این عمل یک چرخه کامل را طی کند و دوباره از نو تکرار شود، زمان تناوب نام دارد. در مورد موج هم همین طور است؛ مدت زمانی که طول می کشد موج چرخه ارتعاشی خود را کامل کند، دوره تناوب نام دارد و واحد آن هم از جنس زمان است.
در شکل بالا می بینید که حرکت در امتداد یک خط مستقیم نیست بلکه به صورت منحنی قرمز رنگ است. مدت زمانی که ذره ای دلخواه در این شکل شروع به بالا و پایین رفتن می کند تا از یک قله به قله دیگر یا از یک دره به دره دیگر برسد و یک دور کامل حرکت موجی را طی کند، زمان تناوب موج نامیده می شود.
رابطه زمان تناوب و فرکانس:
می دانیم که یک تابع سینوسی، زاویه2 رادیان برای یک چرخه کامل طی می شود.(مطلب " آونگ 2 "را حتما قبل از این مطلب مطالعه کنید). زمان لازم برای کامل شدن زاویه 2 رادیان با سرعت زاویه ای بیان می شود یعنی ω.
زمان لازم برای طی کردن هر دور کامل موج سینوسیω / 2 است. پس طبق تعریف داریم:
و از فرکانس هم می دانیم که:
طول موج:
در فیزیک موجی، فاصله بین نزدیک ترین نقاط مجاور یک قله یا دره را طول موج می نامند. این همان فاصله ای است که بین چرخه های موجی منتشر شده در فضا وجود دارد. واحد طول موج هم می تواند از جنس طول بر حسب سانتی متر، میلی متر و آنگستروم (10-10 m) باشد.
در شکل بالا، فاصله بین دو نقطه هم فاز موج را یک طول موج می نامیم و با علامت λ آن را نشان می دهیم.
رابطه بین طول موج، سرعت موج و فرکانس موج:
V سرعت موج و f فرکانس موج است. این رابطه را معادله طول موج نیز می نامند.
مثال1:
سرعت موجی در محیط 900 m/s است اگر 3000 موج در یک دقیقه از نقطه ای در این محیط عبور کنند، طول موج آن ها چقدر است؟
تعداد موج های عبوری(ارتعاشات) از یک نقطه در یک ثانیه همان فرکانس است: f=3000/60=50 ثانیه/موج
مثال 2:
ذره ای در روی محیط یک چرخ مماس بر زمین قرار دارد. اگر چرخ شروع به چرخیدن کرده و 120 دور کامل در هر دقیقه بزند، زمانی که طول می کشد ذره بار دیگر زمین را لمس کند، چقدر است؟
اگر چرخ به طور افقی می چرخد، مسیر ذره، موجی است که حرکت تناوبی دارد. اگر سرعت چرخش چرخ یکنواخت باشد، پس حرکت تناوبی این چرخ نیز یکنواخت است. فرکانس این موج با توجه به بحث های بالا 120 دور کامل در هر دقیقه است پس دوره تناوب موجی این چرخش 60/120
min=0.5 s است. یعنی هر 0.5 ثانیه یک بار، ذره می تواند زمین را لمس کند و چرخ یک دور کامل بزند.